V Novodvorská Plaza proběhlo setkání mladých umělců
Jaký je směr současné malby? Má ještě co nabídnout? Nejen na to se snažili hledat odpověď mladí umělci, kteří se v dubnu tohoto roku sjeli v Praze.
„Klasika je mrtvá, budoucnost patří rybám,“ prohlásil zkraje kontroverzní umělec a pořadatel putovní výstavy, David Černý. Ten se nedávno vykašlal na sochařinu a začal malovat olejovkami.
„Nejlíp se mi maluje těmahle z Lidlu, dobře se roztírají a můžete s nima namíchat celou paletu barev,“ pochvaluje si. "Například tenhle obraz, ten se jmenuje Iveta Bartošová poránu a použil jsem na něj tři zelené makrely a tuňáka."
Při malbě olejovkami portréty nabývají s postupem času evolučního významu. „Jde vlastně o přesah egoismu,“ říká Černý, "umělecké dílo přestává být pouhým výtvorem autora, ale spoluvytváří jej příroda. Obraz mění barvu a některé portréty se vám časem pěkně vybarví."
aktualizace:
Od doby konání výstavy v dubnu se mnohé změnilo. Černý už nemaluje jen olejovkami. "Nebojím se teď sáhnout i na další organický materiál. K namalování Bartošové v poledne jsem použil přímo části Bartošové. Je to šokující, ale taková je postmoderna."
Minulý týden Černý způsobil politický skandál. Borůvkovým džemem a sekanou namaloval obraz nazvaný Miloš Zeman se vztyčenou kosteleckou uzeninou. „Říkám těmhle obrazům mazaniny,“ prohlásil poté, co obraz na vernisáži snědl. "Jak vidíte, postmoderní umění může být i užité."
„Už se nemůžu dočkat až toho Zemana vyseru,“ pokračoval Černý, "a namaluju tím pak další obrazy. Pravá postmoderna zrecykluje všechno."
Malba sraček sračkou sice již byla vynalezena před ním, ale Černý je první, kdo přitom začal recyklovat jiné obrazy. Na vernisáži nakonec prý snědl i obě Bartošové. „V kombinaci s tím Zemanem mi z toho bylo trochu šoufl, ale ustál jsem to,“ chvástal se Černý.
Umělec se také přiznal, že v organické malbě objevil lukrativný byznys - nyní sere hlavně na zakázku a obraz můžete mít klidně košer nebo BIO.