Po neúspěšném projektu Mléko do škol se vláda rozhodla zavést automaty na pervitin
Zatím se jedná pouze o pilotní projekt ve vybrané škole v Brně, kde bylo podle měření splaškové vody nalezeno nadlimitní množství metamfetaminu. „Když se ukáže, že se projekt osvědčí, zavedeme automaty plošně možná už od mateřských škol,“ říká ministryně školství v demisi Vetchá.
Akce Fetuj čistě! minulý rok ukázala, jak potřebné je, umožnit dětem dosáhnout na kvalitnější drogu. "To, co někdy přinese moje dítě zakoupené od spolužáků, to bych si rozhodně do nosu nedala!" pokračuje ministryně.
Používání nekvalitních drog a podomácku vyrobených aplikátorů narušuje průběh vyučovacích hodin. „Neumíte si představit, jaký rámus dělá čichání toluenu ze sáčků pro psí exkrementy, které děti posbírají cestou do školy,“ potvrzují učitelé.
A že jsou drogy pouze otázkou méně majetných a nevzdělaných lidí? Není to pravda. „Zhulit se dá všechno,“ potvrzuje studentka pražského Keplerova gymnasia.
Od kvalitního pervitinu si na ministerstvu slibují, že zlepší nejen kognitivní funkce dětí, potlačí únavu, ale zlepší také výsledky v mezinárodních vědomostních soutěžích, kde české školství zaostává.
„To ale neznamená, že bychom se nějak chtěli odklonit od osvědčeného toluenu,“ podotýká ministryně. "Ten je levný a má blahodárný vliv na klid ve třídě. V jeho případě půjde pouze o zajištění kvalitnějších, nešustících sáčků na čichání." Jako o možné alternativní substituci toulenu se sáčky uvažujeme o starém dobrém étheru, ten funguje díky extrémní těkavosti na celou třídu a bez sáčků. Éther do škol už projednává Evropská Komise jako možnou alternativu nenásilných sedativ u neklidných tříd v inkluzi. Učitelé budou dostávat skleněné ampule, které v nezvladatelných situacích prostě rozlomí, rozšlapou, nebo hodí do žactva jako granát. Dánsko schválilo alternativu k étheru oxid dusný (rajský plyn). Centrální plynofikace základních škol proběhla už v pěti městech. Polský venkov nasadil znovu chloroform.
aktualizace
Ředitel ZŠ Forejtova Brno, Jindřich Forejt, dále prosazuje, aby v automatech byly dostupné čisté injekční jehly. Forejt říká: "Už žáci prvního stupně umějí třista třicet tři stříbrných stříkaček. Ty v průměru spotřebují za dobu studia." U automatů by, podle Forejta, měl také sedět asistent, který by zaručil, aby si děti nerozpíchaly ruce. „Zejména na prvním stupni to dělá problémy při psaní,“ uzavírá Forejt.